Bekkenproblemen bij zwangerschap

De oorzaak

Tijdens de zwangerschap worden er zwangerschapshormonen aangemaakt, deze hormonen zorgen ervoor dat de gewrichtsbanden en gewrichten zelf soepel worden voor de bevalling. Door het versoepelen van de spieren verliezen de spieren ook kracht. Die kracht is nodig om de bekken stabiel te houden, wanneer de spieren te veel kracht verliezen krijgt u dus last van bekkeninstabiliteit.

Wanneer

Indien u voor het eerst zwanger bent kunnen de klachten van bekkeninstabiliteit ongeveer halverwege uw zwangerschap optreden. De klachten kunnen dan erger worden in de loop van uw zwangerschap. Wanneer u voor de tweede of latere keer zwanger bent is de kans vrij groot dat u al eerder last krijgt van klachten door bekkeninstabiliteit. De versoepeling van de spieren en gewrichten rondom de bekken begint namelijk eerder als gevolg van eerdere zwangerschappen.

Klachten door bekkeninstabiliteit zijn niet direct over na de bevalling, het duurt een tijdje voordat de bekken en spieren eromheen volledig hersteld zijn. Hoelang dit duurt verschilt per persoon, dit ligt meestal tussen een halfjaar en jaar. In enkele gevallen is er sprake van geen of weinig herstel. De klachten door bekkeninstabiliteit kunnen ook pas na de bevalling optreden. Dit komt dan doordat de spieren en banden rondom de bekken tijdens de bevalling te ver zijn opgerekt. Wanneer de baby bijvoorbeeld in een stuitligging lag voor de bevalling.

Wat voor klachten?

Door de constante pijn van bekkeninstabiliteit wordt u sneller moe, de pijn kan toenemen als u een langere tijd in dezelfde houding ligt of staat. Als u bijvoorbeeld een uur gaat winkelen kan het zijn dat u daarna helemaal kapot bent, door vermoeidheid en pijn herstelt u namelijk ook langzamer. Ook kunt u last krijgen van startpijn, deze pijn ontstaat als u een beweging start, bijvoorbeeld wanneer u opstaat uit bed. Bekkeninstabiliteit kan zorgen voor pijnklachten op de volgende plekken:

  • Onderrug
  • Buik
  • Stuitje
  • Liezen
  • Zij/achterkant van de bovenbenen
  • Schaambeen

Oplossing

Tegen bekkeninstabiliteit kunt u vrij weinig doen, de klachten blijven. De klachten die u ervaart kunt u wel beïnvloeden. Door er bewuster van te worden welke activiteiten pijn veroorzaken kunt u die activiteiten vermijden of veranderen. Zo kunt u een aantal kleine aanpassingen in uw manier van bewegen aanbrengen om de pijn te verminderen.

zitten

Als u zit moet u ervoor zorgen dat uw knieën niet tegen elkaar staan maar recht boven uw voeten.

Liggen

Tijdens het liggen kunt u het beste op uw zij liggen, de benen dan een beetje gebogen op elkaar met een kussen ertussen.

Staan

Tijdens het staan kunt u erop letten dat u uw gewicht gelijkmatig verdeeld over uw benen, zak een klein beetje door uw knieën en richt uw voeten iets naar buiten.

Lopen

Maak niet te grote passen, loop kleine afstanden met kleine passen.

Traplopen

Probeer traplopen zoveel mogelijk te vermijden, als het echt niet anders kan steun dan veel op de leuning en doe het rustig aan.

Fietsen

Fietsen is over het algemeen niet heel erg belastend voor uw bekkenbodem, door uw zadel wat lager te zetten dan normaal verlicht u de bekken nog meer.