De algehele gezondheid online verbeteren

Een bekkenprobleem is zeer lastig en goede hulp hierbij is belangrijk. Het is echter lang niet het enige gezondheidsprobleem waar je als mens mee te maken kunt krijgen. Dit kan tot flinke problemen leiden. Dat neemt niet weg dat er ook allerlei mogelijkheden zijn om zelf je gezondheid wat sterker te maken. Deze informatie is tegenwoordig gewoon vrij beschikbaar online. Het is dan in ieder geval van belang om te weten waar je moet kijken. Dat doe je door bijvoorbeeld de volgende blogs te volgen. Op die manier zorg je ervoor dat je je al snel een stuk beter voelt.

Praktische toepassingen bij elkaar gebracht
Als het gaat om gezondheid blogs voor vrouwen, dan is het in ieder geval interessant om praktische informatie te kunnen verzamelen. Hoe beter dit soort zaken worden besproken, hoe meer je hier mee kunt. Dat betekent bijvoorbeeld dat je tips over afvallen krijgt, maar ook over het inrichten van je woning op een gezonde manier. Alle verschillende zaken kunnen bijdragen aan ene beter leven. Dit is dan ook precies de reden waarom de blogs die op dit soort brede informatie gericht zijn het best tot hun recht kunnen komen. Daarnaast is er echter wel nog veel meer de moeite waard.

Een beetje hulp erbij gebruiken
Door de opkomst van de vele blogs is het heel gemakkelijk om een beetje extra hulp bij al je vragen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan tips om af te vallen of om meer te kunnen bewegen. Door deze tips vrouwen gezonder laten leven is dan vaak ook een belangrijk doel dat de bloggers hebben. Het leuke is dan ook dat je nieuwe dingen leert waar je eerder misschien helemaal niet aan gedacht had. Alle reden om hier dus heel serieus mee om te gaan. Je kunt er zomaar heel veel waarde van hebben in je leven. Dat is aantrekkelijk.

Continue Reading

Behandel ischias met fysiotherapie

Ischias is een relatief onschuldige aandoening die wel extreem veel pijn veroorzaakt. Er niks ernstigs mis met je lichaam, maar je kan niet lopen van de pijn. Pijnverlichting is voor Ischias patiënten daarom het hoogste doel. Bij de pijnverlichting kan een fysiotherapeut een belangrijke rol spelen. Deze zal de spanning rond de zenuwen wegnemen en zorgen dat je weer een normaal leven kan leiden.

Wat is ischias?

Ischias is een zenuwpijn aan de grote beenzenuw. Dit is de langste zenuw in het lichaam die loopt van de onderkant van je ruggenmerg tot aan de uiteindes van je teen. De pijn wordt veroorzaakt in de onderrug, maar deze kan uitstralen naar het been. Bij ischias wordt de grote beenzenuw in ter hoogte van je rug bekneld. Hierdoor zendt deze de hele tijd pijnsignalen naar de hersenen. Deze signalen lijken voor je hersenen uit je benen te komen. Naast de pijn kunnen patiënten ook tintelingen en spierzwakte ervaren als gevolg van ischias.

Hoe kan de fysiotherapeut jou helpen?

Het komt erop neer dat de fysiotherapeut ruimte creëert om de beknelde zenuw. De druk op de zenuw, en dus ook de pijn, wordt hiermee weggenomen. Om dit te doen moet de fysiotherapeut eerst onderzoek doen. Met behulp van een aantal tests lokaliseert de fysiotherapeut de beknelling en stelt hij of zij een behandelplan op. Meestal zijn er voor de behandeling van ischias meerdere bezoeken aan de fysio nodig.

Met behulp van meerdere methoden behandelt de fysiotherapeut de beknelling. Het doel van de behandeling is het laten ontspannen van de spieren rondom de beknelling. De ontspannen spieren oefenen minder druk uit op de zenuw en de pijn wordt significant minder. Technieken die worden toegepast zijn bijvoorbeeld massage en het toepassen van specifieke bewegingen.

Heb jij last van ischias?

Het is lastig om de diagnose ischias met zekerheid te stellen. De symptomen hebben namelijk veel gemeen met andere aandoeningen, zoals bijvoorbeeld een hernia. Bij twijfel moet je zeker een professional om advies vragen. Heb je last van pijn of tintelingen in de onderrug of het bovenbeen? Neem dan even contact op met fysiotherapie Gemert! Je hoeft niet met die pijn te leven!

Continue Reading

Wat is urineverlies?

Bij het woordje urineverlies moeten veel mensen meteen denken aan kinderen die hun broek moeten plassen. Maar urineverlies komt ook voor bij volwassene, bij vrouwen tussen de 18 en 44 jaar heeft ongeveer 24% last van urineverlies. Maar wat is urineverlies eigenlijk en wat kan je er tegen doen?

 

Urineverlies wordt ook wel urine-incontinentie genoemd en komt vaker voor bij vrouwen, dit heeft onder andere ook te maken met de zwangerschap. Wanneer je urineverlies hebt kun je moeilijk je plas ophouden bij bijvoorbeeld lachen, sporten of bij snel opstaan. Bij deze momenten kan je ook urineverlies hebben wanneer je helemaal niet hoeft te plassen.

 

Hoe voorkom je urineverlies?

Met een paar simpele tips kan je incontinentie verminderen of zelfs voorkomen. Ga bijvoorbeeld op tijd naar de wc, en wanneer je naar de wc gaat zorg er dan ook voor dat je de tijd er voor neemt en ga niet je plas uit lopen persen. Ook is het belangrijk dat je niet teveel achter elkaar drinkt, blijf er wel voor zorgen dat je minstens ander halve liter water per dag drinkt maar verdeel dit over de dag. Sommige dranken zoals koffie, thee en alcohol kunnen de blaaswand irriteren, hierdoor is de kans groter dat je incontinentie krijgt, drink daarom niet teveel van dit soort dranken. Gewicht kan ook een rol spelen bij je urineverlies, wanneer je overgewicht hebt is het daarom ook aan te raden om af te vallen, hierdoor wordt de druk op de blaas verminderd en kan de sluitspier beter zijn werk doen.

 

Wat kan je doen als je urineverlies hebt?

Wanneer je last heb van urineverlies zijn er verschillende middelen die je daarvoor kan gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld incontinentiemateriaal die de urine opvangt tijdens het verlies daarvan. Ook je bekkenbodemspieren trainen kan al heel veel schelen, hierdoor kan je je blaas beter onder controle houden.

Continue Reading

Hoe werkt een bekkenband?

De bekkenband is een veel gebruikte brace tijdens en na de zwangerschap. Maar ook voor mannen kan dit type brace een uitkomst zijn. Het dragen van een bekkenband kan namelijk bijdragen aan een sneller herstel en minder pijnklachten. Maar hoe werkt een bekkenband eigenlijk? U vindt het antwoord hier.

Een bekkenband wordt vrij strak gedragen rondom de bekken. Dankzij de ondersteuning zal spanning op de gewrichtsbanden afnemen. De gewrichtsbanden zullen hierdoor minder worden belast, zodat het herstel sneller kan gaan verlopen.
Daarnaast zullen de beide bekkenhelften wat naar elkaar worden toe gedrukt door de brace. Hierdoor zal verschuiving en “kraken” afnemen waardoor ook de pijnklachten wat zullen afnemen.

Een bekkenband dragen kan fijn zijn bij verschillende soorten klachten. Hierbij valt te denken aan; bekkeninstabiliteit, bekkenpijn en rugpijn in de onderrug.

Voorbeelden van bekkenbanden vindt u via de volgende link: bekkenbanden.

 

Welke behandelingen zijn nog meer mogelijk?

Bij bekkenklachten is een bezoek aan een fysiotherapeut verstandig. Deze kan u onderzoeken en vervolgens bepalen welk type klacht u last van heeft. Door een goede diagnose kan een passend behandelplan worden opgesteld. Vaak zal de behandeling bestaan uit een combinatie van behandelvormen.
Zo zal het voorkomen van overbelasting bijdragen aan het herstel. Voorkom bijvoorbeeld het optillen van zware dingen zoals een boodschappentas of een kind. Belangrijk is; luister naar uw lichaam. Het lichaam zal aangeven wanneer u voor teveel inspanning zorgt.

Verder zal vaak een bekkenband kunnen worden gedragen. Na het stellen van de diagnose van het type bekkenklachten, zal de fysiotherapeut in de meeste gevallen ook adviseren om oefeningen te gaan doen. Oefeningen kunnen er voor zorgen dat de spieren sterker worden, waardoor belasting meer kan worden opgevangen. Ook kan de fysiotherapeut de bekken masseren waardoor de pijn tijdelijk wat kan afnemen.

 

Hoe lang kan een bekkenband gedragen worden?

De brace kan meerdere weken achter elkaar gedragen worden. Echter is het wel verstandig om de band niet de hele dag te dragen. U kunt de band bijvoorbeeld dragen tijdens momenten waarop u pijn ervaart. Of tijdens inspanning zoals bij huishoudelijke taken. Door de band niet de hele dag te dragen, zullen de spieren actief blijven en niet verslappen.

Continue Reading

Tips om rugpijn te verlichten en sneller te laten genezen

rugpijn verlichten

Misschien boog je de verkeerde kant op terwijl je iets zwaars optilde, of heb je te maken met een aandoening zoals artritis. Wat de oorzaak ook is, als je rugpijn hebt, kan je daar flink last van krijgen.

Helaas ervaren de meeste mensen op een bepaald punt in hun leven rugpijn. Soms is het ernstig, bijvoorbeeld als je een blessure oploopt tijdens het sporten. In zo’n geval bel je natuurlijk de dokter. Maar voor een milde rugpijn zijn hier een paar eenvoudige tips om de rugpijn te verlichten en sneller te laten genezen.

Koelen

Blessure opgelopen? Koel je rug dan zo snel mogelijk met ijs. Het ijs werkt het beste in de eerste 24 tot 48 uren na een verwonding omdat het de ontsteking vermindert. Neem het weg na ongeveer 20 minuten om je huid voldoende rust te geven. Als de pijn aanhoudt, praat dan met een arts, bijvoorbeeld van Rugzorg: https://www.rugzorg.nl/.

Blijf bewegen

Blijf je dagelijkse activiteiten doen. Maak de bedden op, fiets naar het werk, loop met de hond. Zodra je je beter voelt, kunnen oefeningen zoals zwemmen, fietsen en wandelen je rug sneller laten genezen. Ga ook niet de hele dag in je bureaustoel zitten. Sta ongeveer elke 20 minuten op om je rug te rekken.

Blijf sterk

Zodra je rugpijn wat minder is, is het verstandig om je rug te versterken door spieroefeningen te doen. Train hierbij niet alleen je rug, maar ook andere spieren. Het hebben van sterke heupen, bekken en buikspieren geeft namelijk ook meer rugsteun. Vermijd crunches; die zetten alleen maar meer druk op je rug.

Let op je houding

Bukken maakt het voor je rug moeilijker om je gewicht te ondersteunen. Wees vooral voorzichtig met je houding bij het tillen van zware voorwerpen. Buig nooit voorover vanuit de taille. Til in plaats daarvan vanuit je benen.

Vermijd hoge hakken

Vervang hoge hakken door lage hakken. Hoge hakken kunnen een onstabielere houding creëren en de druk op je onderrug verhogen.

Continue Reading

Gezondheid van botten en gewrichten

Een belangrijk onderdeel van de gezondheid heeft met het bewegingsapparaat en skelet van doen. Door de jaren heen kan er slijtage optreden aan botten. Met name de gewrichten zijn erg gevoelig aangezien deze voortdurend in beweging zijn. Wanneer slijtage grote vormen aanneemt spreekt men van artrose. Maar ook de botten kunnen het te verduren krijgen wanneer deze ontkalken, wat ook wel osteoporose wordt genoemd.

Artrose

Het gezond houden van gewrichten is belangrijk om prettig te leven. Deze complexe delen van het lichaam bestaan uit twee uiteinden van botten. Daaromheen bevindt zich zacht kraakbeen dat het beweegbare stuk verpakt. Een hoesje dat gevuld is met vloeistof maakt het bewegen soepel. Verder is er nog een ingewikkeld netwerk van ligamenten dat zorgt voor de gewenste bewegingen. Bij artrose beginnen de gewrichten van voornamelijk de handen, nek, knieën en heupen pijn te doen. Door op gezonde wijze te bewegen kan dit voorkomen worden. Het kraakbeen in het gewricht bezit namelijk niet over eigen bloedvaten waardoor het afhankelijk is van beweging om de vloeistof te laten circuleren. Daarom is het erg belangrijk om met beleid te blijven bewegen ondanks dat de gewrichten pijn doen.

Osteoporose

Een ander aspect van de gezondheid van botten wordt beïnvloed door osteoporose. Dit is het ontkalken van de beenderen waardoor deze uiteindelijk vele malen breekbaarder kunnen worden dan voorheen. Dit ontstaat wanneer het lichaam te weinig hormonen als testosteron en oestrogeen aanmaakt wat het afscheiden van calcium tegengaat. De botten dienen als buffervoorraad voor het calcium niveau in het bloed. Wanneer niveau te laag is zullen de botten ontkalken in een poging de te lage calcium concentratie te nivelleren. Regelmatig de botten belasten op een verantwoorde wijze en het innemen van voldoende calcium en vitamine D wat de opname ervan bevordert zijn goede manieren om botontkalking tegen te gaan.

Continue Reading

Meer tips voor mannen

Bekkenproblemen komen ook voor bij mannen. U merkt niet altijd dat u er last van hebt en dat kan soms moeilijk zijn uiteraard. Een indicatie van bekkenproblemen kan pijn rondom u stuit en bekken zijn en dit is dan vaak ook een teken dat er iets aan gedaan moet worden. Een gevolg van bekkenproblemen kan zijn dat u ongewild ineens urine of vocht verliest en dat vindt geen een man fijn natuurlijk. Er zijn verscheidene andere indicaties voor bekkenproblemen zoals erectieproblemen en problemen met klaarkomen. Heel veel tips voor mannen met bekkenproblemen staan op deze site, maar ook tips voor vrouwen. Meer dingen voor mannen over andere zaken dan bekkenproblemen kunt u hier vinden.

Wat kan het oplossen van bekkenproblemen voor u doen

Het oplossen van bekkenproblemen biedt een hoop mogelijkheden die alles kunnen veranderen voor u. Het oplossen van bekkenproblemen kan ervoor zorgen dat sporten makkelijker en minder pijnlijk wordt waardoor u er meer plezier aan gaat ondervinden en het vaker gaat doen. Meer sporten heeft natuurlijk tot gevolg dat u ook fitter wordt en u zich fijner gaat voelen in uw lichaam en dat is mooi meegenomen. Verder kan het ook helpen in uw seksleven. Als uw bekkens en de omgeving daarvan goed werken dan wordt seks ook beter en fijner voor u en uw partner. Het is  dus mede om deze boven genoemde redenen aan te raden om uw bekkenproblemen op te lossen.

Bezoek een dokter

Het is belangrijk dat u weet dat hulp inschakelen van een professional ook belangrijk is en dat u dat ook moet overwegen want zij weten het uiteindelijk het beste. Ga gewoon eens langs bij uw huisarts, want die kan u veel vertellen over bekkenproblemen. Als er echt iets los is kan de dokter medicijnen voorschrijven of u doorverwijzen naar een expert.

Continue Reading

Ongemak tijdens vrijen voorkomen door sterke bekkenbodemspieren

Helaas komt het nog te veel voor, voor te veel vrouwen. Pijn tijdens het vrijen. Maar het is een lastige kwestie omdat de pijn bij iedere vrouw net weer anders lijkt te zijn net weer op een ander plekje geconcentreerd.

Wij hebben seksuele gezondheid deskundige Miriam van Keulen gevraagd naar haar adviezen omtrent deze kwestie.

Een van de meest voorkomende klachten na de geslachtsgemeenschap is buikpijn. Vaak wordt dit veroorzaakt door te gespannen bekkenbodemspieren tijdens de daad. Gelukkig is dit makkelijk te verhelpen met ontspanningsoefeningen voor de bekkenbodem. Deze kunt u vinden elders op deze website of even googelen hiernaar.

Diepe pijn, ontstaat vaak bij doorstoten van de penis. De meest voor de hand liggende oplossing op dit vlak is dan om een andere houding of een ander standje aan te nemen. De houding waarbij de diepe pijn ervaren wordt dus verbannen.

Oppervlakkig pijn die wordt ervaren bij de ingang van de vagina en gaat vaak gepaard met jeuk. Plassen na de daad geeft dan ook een branderig gevoel. Deze kwaal komt vaak voor bij vrouwen rond de overgang. Helaas is dit een van de moeilijkste problemen om te genezen omdat de oppervlakte van de vagina relatief vochtig blijft altijd en dit verhindert genezing.

Okay genoeg over de problemen. Wat zijn nu praktische zaken die soelaas kunnen bieden voor al deze kwalen? In de eerste plaats dus bekkenbodemspier oefeningen. Nogmaals het loont om te zoeken op het web of zelfs op YouTube specifiek naar ‘bekkenbodem oefeningen’. O.a. de website van De Paarse Keizerin geeft uitstekende tips en heeft de meest effectieve oefeningen alvast voor je compileerd.

Leestip: https://www.depaarsekeizerin.nl/info-adviezen/goede-bekkenbodem-helpt-tegen-pijn-bij-vrijen-bij-vrouwen-en-mannen.

Een tweede punt is glijmiddel. Met name de oppervlakkige pijn kan voorkomen door altijd een gedegen glijmiddel in te zetten tijdens het vrijen. Let wel op, er zijn vele verschillende soorten glijmiddel. En sommige bevatten parabenen wat absoluut niet goed is en problemen alleen maar gaat verergeren.

Bij De Paarse Keizerin verkopen ze in de webwinkel alleen glijmiddelen die de strenge keuring van het team hebben doorstaan, dus je weet zeker dat je hier een veilige glijmiddel koopt. De details van de (web) winkel zijn als volgt:

De Paarse Keizerin: Deskundige sex winkel
Adres: Zegelaarweg 18, 3632 JC Loenen aan de Vecht
Provincie: Utrecht
Telefoon: 0294 267 325

Maak je geen zorgen alles wordt hier discreet verpakt. Je hebt daar ook 1 jaar garantie en gratis retourneren wanneer problemen.

Continue Reading

Bekkenbodemhulp

Als je vrouw zwanger is, heb je het als man zwaar te verduren. Moodswings door de hormonen, vreetbuien of je krijgt het gevoel dat je nooit iets goed kan doen. Misschien heeft je vrouw of vriendin wel last van bekkenproblemen. Als ze nog niet goed weet hoe ze dat kan veranderen, kan jij haar nu helpen! In deze blog een paar tips en oefeningen. Ha, +1 voor jou!

Bekkenbodemproblemen tijdens de zwangerschap

Het is een bekend kwaaltje, die bekkenbodemproblemen. Toch is het handig als je vrouw er tijdens de zwangerschap echt oefeningen voor gaat doen om de bekkenbodemspieren sterker te maken. Deze spieren zorgen ervoor dat de baby op zijn plek blijft zitten. Maar het grootste voordeel is dat de zwangerschap soepeler kan verlopen doordat het persen dan makkelijker gaat. Hoe fijn is dat! Daarnaast nog een bijkomend voordeeltje voor jou als man, want de seks wordt ook fijner.

Ben je op zoek naar meer geniale babytips voor je vrouw? Kijk dan eens op de website van babyideaal.

Oefeningen

Deze oefeningen zijn niet super sexy om aan te zien, maar wel echt heel goed. Als je vrouw een oefening minimaal 10 keer per dag iedere dag doet, gaat de bevalling als een trein. Nog een tip, het is handig om deze oefeningen ook na de bevalling nog te doen om urineverlies tegen te gaan.

  1. Ga op de rug liggen met de knieën opgetrokken, trek de vagina en anus samen zonder andere spieren hierbij te gebruiken en ontspan erna weer.
  2. Deze oefening kan je ook doen door er een ritme op toe te passen. Doe eerst bijvoorbeeld drie korte aanspanningen en erna een wat langere en dan herhalen.
  3. Een andere oefening is dat je tijdens het plassen je plasstraal even stopt. Hier wordt je bekkenbodem ook sterker van.

Ben je even klaar met alle zwangerschapsinformatie- en artikelen en zoek je meer tips voor mannen? Lees dan snel verder.

Succes met de zwangerschap!

Continue Reading

Te gespannen bekkenbodemspieren

Naast dat bekkenbodemspieren te zwak kunnen zijn, is het ook mogelijk dat ze te gespannen zijn. Beide situaties brengen klachten met zich mee. In deze blog focussen we ons op de klachten en het oplossen van te gespannen bekkenbodemspieren.

Oorzaak en klachten

Te gespannen bekkenbodemspieren komen het meeste voor bij wat jongere vrouwen, maar ook bij vrouwen van middelbare leeftijd. Het te strak aanspannen van de bekkenbodemspieren wordt overactiviteit genoemd.

Mogelijke oorzaken voor overactiviteit zijn:

  1. Rugklachten
  2. Problemen met de darmen of de blaas
  3. Tekort aan vrouwelijk hormoon
  4. Overgewicht
  5. Trauma’s of stress

Het kan ook zijn dat de reden van de overactiviteit niet duidelijk te verklaren is.

Twijfel jij of je last hebt van overactiviteit? Symptomen van te gespannen bekkenbodemspieren zijn:

  1. Het verlies van urine of het lastig kunnen plassen
  2. Vaak blaasontstekingen
  3. Doorbloeding is verminderd
  4. Spierpijn bij het gebied van de bekken
  5. Pijn tijdens de seks

Op zoek naar beautytips? Kijk dan op www.meerbeauty.nl.

Oefeningen voor het verminderen van overactiviteit

De klachten kun je verminderen of zelfs helemaal weghalen door oefeningen te doen. Let wel op dat dit niet met een paar keer oefeningen doen gaat, maar dat dit frequent en voor een langere tijd uitgevoerd moet worden. Voorbeelden van oefeningen zijn:

  1. Weet zeker dat je ontspannen bent en ga op een rustige plek op je rug op de grond liggen. Leg je ene hand op je buik en je andere hand op je borst. Zorg dat je rustig in- en uit ademt en je je buik omhoog en naar beneden voelt gaan.
  2. Sommige mensen hebben geen idee waar hun bekkenbodemspieren zitten. Om dit te ontdekken leg je een klein handdoekje in de lengte opgerold op een stoel. Ga erop zitten, nu voel je je onderste bekkenbodemspieren. Span ze langzaam aan en ontspan ze. Herhaal dit een paar keer.

Wil je andere tips? Bezoek dan de website www.altijdvrouwen.nl.

Succes met de oefeningen!

Continue Reading