Hoe werkt een bekkenband?

De bekkenband is een veel gebruikte brace tijdens en na de zwangerschap. Maar ook voor mannen kan dit type brace een uitkomst zijn. Het dragen van een bekkenband kan namelijk bijdragen aan een sneller herstel en minder pijnklachten. Maar hoe werkt een bekkenband eigenlijk? U vindt het antwoord hier.

Een bekkenband wordt vrij strak gedragen rondom de bekken. Dankzij de ondersteuning zal spanning op de gewrichtsbanden afnemen. De gewrichtsbanden zullen hierdoor minder worden belast, zodat het herstel sneller kan gaan verlopen.
Daarnaast zullen de beide bekkenhelften wat naar elkaar worden toe gedrukt door de brace. Hierdoor zal verschuiving en “kraken” afnemen waardoor ook de pijnklachten wat zullen afnemen.

Een bekkenband dragen kan fijn zijn bij verschillende soorten klachten. Hierbij valt te denken aan; bekkeninstabiliteit, bekkenpijn en rugpijn in de onderrug.

Voorbeelden van bekkenbanden vindt u via de volgende link: bekkenbanden.

 

Welke behandelingen zijn nog meer mogelijk?

Bij bekkenklachten is een bezoek aan een fysiotherapeut verstandig. Deze kan u onderzoeken en vervolgens bepalen welk type klacht u last van heeft. Door een goede diagnose kan een passend behandelplan worden opgesteld. Vaak zal de behandeling bestaan uit een combinatie van behandelvormen.
Zo zal het voorkomen van overbelasting bijdragen aan het herstel. Voorkom bijvoorbeeld het optillen van zware dingen zoals een boodschappentas of een kind. Belangrijk is; luister naar uw lichaam. Het lichaam zal aangeven wanneer u voor teveel inspanning zorgt.

Verder zal vaak een bekkenband kunnen worden gedragen. Na het stellen van de diagnose van het type bekkenklachten, zal de fysiotherapeut in de meeste gevallen ook adviseren om oefeningen te gaan doen. Oefeningen kunnen er voor zorgen dat de spieren sterker worden, waardoor belasting meer kan worden opgevangen. Ook kan de fysiotherapeut de bekken masseren waardoor de pijn tijdelijk wat kan afnemen.

 

Hoe lang kan een bekkenband gedragen worden?

De brace kan meerdere weken achter elkaar gedragen worden. Echter is het wel verstandig om de band niet de hele dag te dragen. U kunt de band bijvoorbeeld dragen tijdens momenten waarop u pijn ervaart. Of tijdens inspanning zoals bij huishoudelijke taken. Door de band niet de hele dag te dragen, zullen de spieren actief blijven en niet verslappen.

You may also like