Tips om rugpijn te verlichten en sneller te laten genezen

rugpijn verlichten

Misschien boog je de verkeerde kant op terwijl je iets zwaars optilde, of heb je te maken met een aandoening zoals artritis. Wat de oorzaak ook is, als je rugpijn hebt, kan je daar flink last van krijgen.

Helaas ervaren de meeste mensen op een bepaald punt in hun leven rugpijn. Soms is het ernstig, bijvoorbeeld als je een blessure oploopt tijdens het sporten. In zo’n geval bel je natuurlijk de dokter. Maar voor een milde rugpijn zijn hier een paar eenvoudige tips om de rugpijn te verlichten en sneller te laten genezen.

Koelen

Blessure opgelopen? Koel je rug dan zo snel mogelijk met ijs. Het ijs werkt het beste in de eerste 24 tot 48 uren na een verwonding omdat het de ontsteking vermindert. Neem het weg na ongeveer 20 minuten om je huid voldoende rust te geven. Als de pijn aanhoudt, praat dan met een arts, bijvoorbeeld van Rugzorg: https://www.rugzorg.nl/.

Blijf bewegen

Blijf je dagelijkse activiteiten doen. Maak de bedden op, fiets naar het werk, loop met de hond. Zodra je je beter voelt, kunnen oefeningen zoals zwemmen, fietsen en wandelen je rug sneller laten genezen. Ga ook niet de hele dag in je bureaustoel zitten. Sta ongeveer elke 20 minuten op om je rug te rekken.

Blijf sterk

Zodra je rugpijn wat minder is, is het verstandig om je rug te versterken door spieroefeningen te doen. Train hierbij niet alleen je rug, maar ook andere spieren. Het hebben van sterke heupen, bekken en buikspieren geeft namelijk ook meer rugsteun. Vermijd crunches; die zetten alleen maar meer druk op je rug.

Let op je houding

Bukken maakt het voor je rug moeilijker om je gewicht te ondersteunen. Wees vooral voorzichtig met je houding bij het tillen van zware voorwerpen. Buig nooit voorover vanuit de taille. Til in plaats daarvan vanuit je benen.

Vermijd hoge hakken

Vervang hoge hakken door lage hakken. Hoge hakken kunnen een onstabielere houding creëren en de druk op je onderrug verhogen.

You may also like