Wat is urineverlies?

Bij het woordje urineverlies moeten veel mensen meteen denken aan kinderen die hun broek moeten plassen. Maar urineverlies komt ook voor bij volwassene, bij vrouwen tussen de 18 en 44 jaar heeft ongeveer 24% last van urineverlies. Maar wat is urineverlies eigenlijk en wat kan je er tegen doen?

 

Urineverlies wordt ook wel urine-incontinentie genoemd en komt vaker voor bij vrouwen, dit heeft onder andere ook te maken met de zwangerschap. Wanneer je urineverlies hebt kun je moeilijk je plas ophouden bij bijvoorbeeld lachen, sporten of bij snel opstaan. Bij deze momenten kan je ook urineverlies hebben wanneer je helemaal niet hoeft te plassen.

 

Hoe voorkom je urineverlies?

Met een paar simpele tips kan je incontinentie verminderen of zelfs voorkomen. Ga bijvoorbeeld op tijd naar de wc, en wanneer je naar de wc gaat zorg er dan ook voor dat je de tijd er voor neemt en ga niet je plas uit lopen persen. Ook is het belangrijk dat je niet teveel achter elkaar drinkt, blijf er wel voor zorgen dat je minstens ander halve liter water per dag drinkt maar verdeel dit over de dag. Sommige dranken zoals koffie, thee en alcohol kunnen de blaaswand irriteren, hierdoor is de kans groter dat je incontinentie krijgt, drink daarom niet teveel van dit soort dranken. Gewicht kan ook een rol spelen bij je urineverlies, wanneer je overgewicht hebt is het daarom ook aan te raden om af te vallen, hierdoor wordt de druk op de blaas verminderd en kan de sluitspier beter zijn werk doen.

 

Wat kan je doen als je urineverlies hebt?

Wanneer je last heb van urineverlies zijn er verschillende middelen die je daarvoor kan gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld incontinentiemateriaal die de urine opvangt tijdens het verlies daarvan. Ook je bekkenbodemspieren trainen kan al heel veel schelen, hierdoor kan je je blaas beter onder controle houden.

You may also like